dimarts, d’abril 29, 2008

La vergüenza de Ascó


El incidente ocurrido en la central nuclear de Ascó es gravísimo. Pero no tanto por la posible contaminación radioactiva, que parece relativamente pequeña y hasta inofensiva, aunque las circunstancias del caso hagan malfiar a cualquiera, como por lo que ha dejado traslucir. El problema es más bien en manos de quien están instalaciones tan sensibles y potencialmente peligrosas.

Plantear cual es el auténtico problema de las cosas lleva a conclusiones que pueden sorprender y hasta desconcertar. Decir que lo más grave no es la fuga radioactiva en sí, sino las graves deficiencias de funcionamiento evidenciadas, entra seguramente en esta categoría. Pero hay que ir más lejos todavía, para afirmar que lo más preocupante no es que las nucleares están en manos de personas incompetentes, sino que lo realmente grave es que lo estén en manos de personas irresponsables. Esa es la conclusión a que nos lleva el ocultamiento que, durante meses, practicaron los responsables de Ascó.

No es que la incompetencia sea poca cosa. El incidente se produjo en unas instalaciones que nos juran que no pueden ser más seguras, pero que de forma periódica dan sustos una y otra vez. Ciertamente, mucho menos graves que ahora, pero con una reiteración que el mínimo calificativo que merece es el de alarmante. Podrá aducirse que el fallo casi siempre es humano, pero se trata de un triste consuelo.

No, la incompetencia es seria, pero la irresponsabilidad lo es mucho más. A sabiendas del potencial peligro del escape, los gestores de la central no solo no advirtieron a las autoridades, como era su obligación, sino que continuaron como si tal cosa, admitiendo al recinto a todo el mundo que pasaba por allí. Incluidas las visitas escolares.

Es más, la decisión de guardar silencio no se produjo por la convicción de que en realidad no había peligro, que, aunque difícil de creer, podría tener alguna disculpa. La decisión se tomó muy probablemente para ahorrar las pérdidas económicas que se originarían al pararse la central, de acuerdo con los protocolos de seguridad.

Si lo de los niños era la peor campaña de relaciones públicas que podía caerle encima a la central, haber montado todo este embrollo por anteponer el beneficio a la seguridad mina definitivamente la confianza que nos pudiera quedar. Los ciudadanos podemos llegar a entender que se cometan errores, pero no toleramos, y con razón, que nos levanten la camisa.

De esta cadena de despropósitos sólo nos queda una duda, relativa al cese fulminante de la dirección de la nuclear. ¿La ocultación fue una decisión de dichos técnicos, por la que es lógico que paguen, o su destitución es una cortina de humo para desviar la atención sobre otras responsabilidades? Nos resulta difícil creer que los directivos de Ascó actuaran por libre, aunque la posibilidad no sea completamente descartable.

Pero en ese caso, y teniendo en cuenta el factor económico en juego, tampoco los titulares de la explotación son del todo inocentes: si los directivos no iban por libre, la única explicación alternativa que se nos ocurre es que la empresa le pone a su personal unos objetivos tan elevados que solo pueden conseguirse a base de trampas. El problema, claro está, que no se trata de travesuras infantiles, sino de acciones de una excepcional peligrosidad.

diumenge, d’abril 27, 2008

Uuuaaauuuuu, em cita "El País"

Un amic que combat l'avorriment buscant coses per Google (no se me n'acut cap altra definició apropiada) m'acaba d'informar d'un fet que no m'esperava. Un article aparegut al diari "El País" ara fa cosa d'un mes citava el meu bloc i un comentari que hi vaig penjar sobre l'autoabsolució de la justícia.

M'he quedat a quadres, perquè les meves opinions són bastant contundents, però potser per això mateix tenen una circulació més o menys restringida. En tot cas, com jo mantinc aquest bloc per les alegries que em dóna i no per fer-me popular o famós, se m'havia passat completament per alt que un diari com "El País" pugués citar-me.

Si alguna gràcia afegida té la cosa, és que a la redacció d'aquest rotatiu hi tinc un parell d'amics de l'època en què encara feia de periodista, però l'autor de la cita no es compta entre els integrants d'aquest curt llistat.

És més, em fa molta gràcia que algú es faci ressó d'aquest comentari, perquè en el seu moment va haver-hi un setciències de Calafell que va aprofitar l'ocasió per donar pel sac una estona. En tot cas, es comprova que el temps col·loca cada cosa al seu lloc. Quin gran què.

I ara, si em disculpeu, marxo una estona a rebentar camises.

dissabte, d’abril 26, 2008

"Mar i cel", 20 anys d'un gran espectacle




Aquest vespre estatava trastejant per Youtube per desconnectar una mica abans d'anar a sopar i als vídeos relacionats m'han aparegut diferents fragments de "Mar i cel". He clicat per curiositat i m'he emportat una agradabilíssima sorpresa. No per haver descobert que ja en fa vint anys, perquè, nois, el temps passa que vola, sinó pel bé que sonaven els diferents temes d'aquell gran musical. I m'han agafat ganes d'escriure'n quatre coses.

Avui és molt fàcil parlar bé d'aquell espectacle i dir-ne que ha estat l'èxit més gran del teatre català de tots els temps. Però seria bo no oblidar com va ser rebut per alguns puristes d'aquells que només saben viure si és contra alguna cosa. Cultura comercial, de masses, en van dir. És clar, era justament això i d'aquí el seu èxit. Però l'entreteniment també pot ser entreteniment de qualitat, i "Mar i cel" anava sobrat de qualitat.

Aquella producció va demostrar, a més, un seguit de coses. La primera, que el teatre català té obres fabuloses i que no tot s'acaba amb "Terra Baixa", per citar-ne una altra d'Àngel Guimerà. Potser "Mar i cel" no té la categoria monumental del Manelic i companyia, però és un exemple extraordinari de com es poden explicar grans històries sense apel·lar als sentiments patriòtics com a recurs fàcil. O a les crides del bosc a què tan aficionats han estat els nostres autors a temporades. Simplement, tirant de les passions humanes i de les emocions intensíssimes que poden provocar.

La segona constatació és que el país, si vol, és, o era, capaç de produir espectacles perfectament homologables als dels grans escenaris mundials. I de fer-ho amb producte autòcton. Perquè, escoltin, això de "Mamma mia" està molt bé, però és jugar sobre segur. Hi havia material literari suficient i es va reunir un capital humà i econòmic que va donar com a resultat un espectacle que l'única diferència que tenia amb els de Broadway o Londres era que estava cantat en català.

No parlo per parlar. A mi, el teatre musical no em va especialment, llevat de la variant operística, fracció wagneriana per més senyes. Però en certa època de la meva vida, i per raons que ara no fan al cas, vaig veure alguns dels musicals de més anomenada que es representaven a Londres ("Cats", "Miss Saigon", "El carrer 42"...), i la conclusió és que fora d'alguna escena concreta, no eren superiors a "Mar i cel". Ni en qualitat musical. Ni en mitjans tècnics, que potser va ser el principal plus que "Mar i cel" aportava, a banda de l'estrictament artístic.

No és que a Catalunya les obres teatrals no estiguin ben interpretades, entenguem-nos. És que "Mar i cel" era una obra amb una factura impecable i amb uns recursos escènics no vistos fins a l'època. Un espectacle molt "ben fet", per dir-ho de forma entenedora.

No ens podem estar de dir que aquella enorme i arriscada inversió va sorgir de la iniciativa privada. Avui ens podem donar el luxe de parlar malament d'algunes productores que han acabat monopolitzant una part importantíssima de l'oferta teatral de Barcelona i de Catalunya. I que xuclen de la mamella pública amb una intensitat impròpia de negocis que, per altra banda, no callen ni sota l'aigua reivindicant-se com a privats. Però no podem negar que "Mar i cel" va evidenciar, també, que hi pot haver una cultura que visqui més del públic que de les subvencions. Llàstima que l'exemple no s'hagi extés més que molt relativament.

No vull acabar sense dir alguna cosa més sobre aquelles crítiquies inicials, quan els espectadors de "Mar i cel" encara no es comptaven per centenars de milers. Una de les coses que més em va agradar va ser que era un espectacle en català, però que no s'havia produït a la catalana. Suposo que m'entenen, però per si no és el cas els ho explicaré amb cert grau de detall.

A Catalunya tenim el lleig costum d'embolcallar-nos amb la senyera per a justificar qualsevol nyap de tercera regional. Amb l'excusa que és en català, ens veiem amb cor de posar a taula qualsevol menjussa. I no diguem si podem viure del "cuento" sense posar un duro de la butxaca pròpia. "Mar i cel" va fer palès que les coses es poden fer d'una altra forma. Potser per això els talibans de torn no li van perdonar que tingués una versió en espanyol. Però tinc l'opinió, fonamentada, ja que català i imbècil no són sinònims, que l'autèntic problema no era que hi hagués versió en espanyol o en coreà, sinó que en el procés determinades vergonyes havien quedat a l'aire.

És més, un país normal, com el que reclamen certs fonamentalistes, necessita també una cultura de masses. I posats a tenir-la, jo prefereixo que sigui en català abans que directament en anglès. Seria molt fàcil despatxar la qüestió recordant que "Mar i cel" va portar al teatre a milers i milers de persones que mai havien vist una obra en català. Més aviat caldria tenir en compte que la Catalunya actual, amb totes les seves mancances, gaudeix de moltes coses que no existien fa vint anys, inclós un Teatre Nacional. I que Barcelona, al menys per un cop, va assemblar-se més a Londres que a altres veïnatges que denostem molt, però amb els quals tenim complex d'inferioritat, segurament pel molt que ens passen la mà per la cara.


Sobre el vídeo.– He volgut penjar algun fragment i m'he acabat decidint per la Cançó de Hassén, que en les dues èpoques de l'espectacle interpretava Xavier Ribera-Vall. "Mar i cel" va tenir fragaments que van esdevenir popularíssims, com l'Himne dels Pirates o el Perquè he plorat. Però com passa en molts altres gèneres, les parts més conegudes no són sempre les millors.

dijous, d’abril 24, 2008

El Gobierno cumple, pero ¿ya es suficiente?

El Gobierno ya ha aprobado una de sus propuestas electorales de más gancho: los famosos 400 euros para cada contribuyente, dentro de un paquete de 10.000 millones de euros para intentar insuflar oxígeno a una economía que se atasca por momentos. Bien está que se cumplan las promesas electorales, pero hay que plantearse si las medidas adoptadas son suficientes. En tiempos en que los mismos políticos distinguen entre medidas estructurales y las que no lo son, no es una mala pregunta.

Digamos, en primer lugar, algo sobre el cumplimiento de las promesas electorales. Dado lo mucho que incumplen todos los partidos aquello que prometen en campaña, hay que reconocerle al mérito a algo que, en definitiva, no es más que una obligación, librementre adoptada por otra parte. No obstante, tampoco es para tirar coetes. Los manuales electorales, en particular los que estudian los socialistas, recomiendan efectuar una promesa que sea muy popular y que se pueda llevar a la práctica inmediatamente después de la toma de posesión.

Pero incluso esto tiene también su mérito: si Zapatero ha podido cumplir al pie de la letra es gracias a una gestión previa que ahora le permite tirar de caja. Otra cosa es si no habría que tomar medidas más amplias, en lugar de dejar que el dinero continue rebentado las costuras de la caja fuerte del Banco de España.

En el mejor de los casos, queda claro que las medidas del Gobierno tienen un carácter pasajero. Hay que decir también que no sería lógico que ciertas facilidades se convirtieran en permanentes, pero de ahí a considerar que lo aprobado va a resolver todos los problemas, es esperar demasiado o ser iluso.

Incluso la inyección de liquidez, que contabilizada en términos generales no es despreciable (6.000 millones de euros, un billón de las antiguas pesetas), es irrisoria cuando se desciende al nivel del contribuyente. 200 euros más en la nómina de junio todavía tienen alguna enjundia. 33 euros al mes hasta fin de año puede que alivien alguna pena, pero poco más.

Por otra parte, la supresión del Impuesto de Patrimonio puede celebrarse como la desaparición de una anomalía fiscal sin parangón en nuestro entorno. También lo celebrarán con alegría quienes se vean exentos. Pero se trata del 2% de la población. Y aunque no se puede generalizar, se suele tratar de un sector de la población a la que no le viene de 400 euros.

Bien está también el resto de incentivos a la actividad empresarial y que explícitamente se destinen a pequeñas y medianas empresas. Por descontado que la posibilidad de alargar las hipotecas, sin cargo, puede sacarles las castañas del fuego a muchas familias, y tiene lógica que la medida sea temporal. En realidad incluso está bien que Solbes sea prudente una vez más y apele al equilibrio fiscal para ponerle cierto coto a la inyección de oxígeno.

Pero no deberíamos olvidar como hemos llegado hasta aquí. La actual crisis tiene su origen, por paradójico que pueda parecer, en una bonanza económica prolongada. Se trataba, sin embargo, de una bonanza mal llevada. No sólo creíamos que duraría siempre y lo fíamos todo a la construcción, ignorando los riesgos propios de todo monocultivo. Es que nos comportamos no exactamente como nuevos ricos, sino más bien como quien cree haber entrado en posesión de un tesoro, cuando su riqueza recién adquirida es más figurada que real.

dilluns, d’abril 21, 2008

L'últim de Paul Preston s'ha de llegir

Aquests dies surt al carrer l'últim llibre de Paul Preston, "El gran manipulador". Està dedicat a Franco i als mètodes que va fer servir per sobreviure 40 anys contra tot, inclòs el seu propi bàndol. Des de mentir i enganyar amb habilitat i desimboltura dignes de millor causa, a tolerar la corrupció, tant per tenir contents i distrets als seus com per a implicar-los en el règim amb totes les conseqüències: és allò d'embrutar-se les mans per tancar-se totes les portes i no tenir cap lloc més on anar.

No m'estaré de dir que, sense haver-lo llegit, el llibre probablement no aporti novetats espectaculars. I que, com en anteriors llibres, molt material provingui, reciclat i actualitzat, de l'excepcional biografia de Franco que Preston va publicar el 1994. No obstant això, penso que "El gran manipulador" serà un llibre molt recomanable. De fet, considero que les obres de Preston sobre la guerra civil i el franquisme tenen tres mèrits principals:

–el relat de moltíssims episodis, poc coneguts o ocultats, però no per sí mateixos, sinó perquè donen claus i pistes per entendre el quadre general. Quan es fa el llançament d'una obra de caràcter històric, és cosa de màrqueting promocionar-la dient que aporta noves revelacions. I per tant se n'ha de fer un cas relatiu. En el cas de Preston estic tranquil, perquè les "novetats" que aporta no són meres anècdotes que facin gràcia, sinó fets significatius que ajuden molt a entendre la història.

–el plantejament original i la capacitat d'interpretar les coses si no tal com són, sí de forma diferent a les interpretacions tradicionals. Per no referir-me sempre als mateix títols, citaré el cas de "Las tres Españas de 1936". La polèmica que susciten aquests plantejaments no ve tant perquè les vergonyes del franquisme quedin a l'aire, com perquè de passada queda fet miques algun mite de l'esquerra sense gaire base o fonament.

–la interpretació de la conducta de Franco a partir de claus psicològiques. La biografia publicada el 1994 ens va descobrir no tant el complex d'Edip que Franco tenia amb la seva mare, com la seva profunditat. O, per exemple, perquè el dictador va autoidealitzar tant la seva figura com el seu currículum militar, pel "trauma" que li va suposar que el seu pare fos general, però d'Intendència, la rama menys "heroïca" i més mal considerada socialment de l'exèrcit. O perquè, ja convertit en Caudillo, es vestia sempre que podia d'almirall, tot i ser ell general de terra: perquè va suspendre l'examen d'ingrés a l'acadèmia naval i va acabar a infanteria de rebot.


Acabaré afegint que, molt sovint, aquesta mena d'anècdotes expliquen molt sobre les persones. No dic que serveixin per interpretar els fets històrics en la seva globalitat, però sí per entendre perquè es feien certes coses o es prenien certes decisions que, si no, no tenen gaire explicació raonable.

I una reflexió final, al final també de la psicologia "torturada" de personatges com Franco o el propi Hitler: òbviament no justifica les seves barbaritats, però un no pot deixar de preguntar-se què hauria passat, o què no hauria passat, si persones com aquestes haguessin tingut una infantesa normal i, en general, que haguessin estat persones felices. Ho diré de forma poc acadèmica: potser no s'haurien sentit impulsats a donar tant pel sac.

dimarts, d’abril 15, 2008

Capitán, mande firmes


Suposo que heu vist les imatges del primer acte de Carme Chacón com a ministra de Defensa. Acostumats a veure-la amb somriures d'aquells que llueixen tota la dentadura, ahir feia francament mala cara. A risc que algú m'acusi de masclista (la crítica és merament política, però quan et poses en aquests territoris no se sap mai), se m'acuden unes possibles explicacions:

–És la cara que Carme Chacón fa quan no li fan retrats. Poc probable, ja que no és que hi abundessin les càmeres, sinó que era "la" foto del dia.

–Li van dir que havia de posar cara de mala llet, atés de què anava el tema. Mala senyal de bon començament.

–Els nervis per la novetat. Si és el cas, que es vagi acostumant, perquè no visitarà caserna ni base on no la rebin amb això que anomenen "honors d'ordenança". I en visitarà unes quantes dotzenes.

–L'emoció. És possible. Quan acabava el discurs amb allò de "Capitán, mande firmes", semblava que estaven a punt de saltar-li les llàgrimes.

–El dur xoc amb la realitat. Bono s'hi trobava molt còmode, però és normal que les formes "guais" de fer política es trobin desubicades, al menys al principi, a l'hora de dir "Firmes, ar".


Em sap greu haver-ho de dir, perquè estic d'acord amb què la designació d'una dona com a ministra de Defensa. En un món normal, no caldria alegrar-se de fets així. Però com el que món no és normal, cal anar donant exemple i fent pedagogia i sobretot trencant certes barreres.

A mi fins i tot m'agradava la imatge d'una dona passant revista a la tropa amb l'embaràs ben a la vista, tot i que vaig criticar en el seu moment l'ús electoral del tal embaràs. Ja sé que és una mera foto, fins i tot amb data de caducitat. Però al menys permetia que una dona amb poder es presenti com a dona amb tots els ets i uts. Que de dones que han creat un tercer gènere (ni el masculí ni el femení, sinó el del poder), ja n'hem cobert la quota amb Margaret Tatcher o amb Condoleeza Rice i altres dones de ferro.

Com que ahir ho deien conspícues feministes, crec poder-ho reproduir jo i restar sa i estalvi. Ara a Chacón només li queda aprendre a dir "Capitán, mande firmes", amb un somriure. Ho reprodueixo sense estar-hi del tot d'acord. Perquè ja m'està bé que sigui seriosa. El que no desitjo és que vulgui tenir més pebrots i virilitat que la tropa que mana. No havíem quedat que posar una dona a Defensa era precisament per trencar aquesta mena de dinàmiques?

dilluns, d’abril 14, 2008

Zapatero 2.1

El nuevo Gobierno ha nacido cargado de simbolismos positivos, con los que estamos de acuerdo: que haya mayoría de mujeres, que haya mujeres en carteras de peso (más importante incluso que lo anterior), y que haya personas jóvenes. Dado las políticas anunciadas por Zapatero, bien está que se predique con el ejemplo.

Naturalmente, ahora están por ver los resultados. Zapatero ha demostrado tener una habilidad especial para lo bonito, pero sus resultados no siempre han sido indiscutibles. Lo importante no es que haya ministras, aunque el simbolismo no está mal, sino que haya ministras eficaces. Y lo decimos sabiendo que una mujer acaba teniendo que demostrar más que los hombres, o que las ministras con reputación de buenas gestoras son también las valoradas como “discretas”. Si lo primero es injusto, lo segundo es una cuestión de visibilidad que roza la categoría de versión blanda de la burka.

Lo mismo podría decirse de la juventud. Ya es hora de que la renovación generacional deje de ser un argumento vacío. Si se cree en las personas jóvenes, hay que darles juego efectivo y real. ¿No tienen experiencia? Es posible, pero todos hemos comenzado alguna vez en la vida, y en ese caso lo que cabe esperar, incluso exigir, es capacidad, preparación, entusiasmo y compromiso.

La juventud y la condición de mujer tienen ventajas objetivas. Hay que ponerlas al servicio público, no usarlas para conseguir una foto. En defensa del nuevo Ejecutivo, también hay que decir que Zapatero ha conseguido un grado de equilibrio notable, aunque, por definición, resalta lo nuevo. Sólo el tiempo dirá, sin embargo, si las apuestas de Zapatero eran para conseguir un Gobierno mejor o por estética.

Hay otros elementos cuando menos curiosos de la composición del nuevo Gobierno. Zapatero señaló, en su rueda de prensa en La Moncloa, que primero era el programa presentado en la investidura y que, tanto la estructura del Ejecutivo como los nombramientos, respondían a las políticas anunciadas. El enunciado es correctísimo, pero es obligatorio hacerse algunas preguntas elementales, dado que Zapatero ha prescindido de ministros de eficacia probada como Caldera, y a la vez ha mantenido al frente de Fomento a la responsable del desastre de Cercanías. O vistos los rifirrafes entre Solbes y Sebastián, que se produjeron antes incluso de la toma de posesión.

Al final, podría resultar que la foto tan laboriosamente conseguida no fuera más que un apaño territorial, aliñado con compromisos personales del presidente. Pero también hay que decir que haya una mujer ministra que sea un desastre sin precedentes forma parte de la normalidad que Zapatero dice buscar. En esa situación normal, a la que todavía no hemos llegado, no habrá tan sólo ministras de Defensa, sino que una mujer tendrá la oportunidad real de ser presidenta del Gobierno. Y hasta se podrá poner a un hombre al frente del ministerio de Igualdad sin que pase nada.

diumenge, d’abril 13, 2008

Un article que recomano vivament

El diari "El País" d'ahir dissabte, 12 d'abril, reprodueix un article de "The New York Times" que recomano vivament. És un reportatge sobre tecnologies que han aconseguit sobreviure contra pronòstic. És un article excel·lent, perquè a la gràcia d'estar molt ben escrit hi suma un plantejament intel·ligent. És el que té el periodisme anglosaxó, i en particular el nord-americà. No sempre passa, però de vegades produeix excel·lents lliçons de periodisme com aquesta.

divendres, d’abril 11, 2008

Uf, quin ensurt

Sembla que es confirma que la ministra de Defensa serà la catalana Carme Chacón. Ja respirarem demà traquils quan Zapatero llegeixi la llista del nou govern, però la Carme Chacón, tot i no haver demostrat ben bé res com a ministra d'Habitatge, és infinitament millor que la Magdalena Álvarez.

Aquesta tarda m'he esglaiat quan m'ha arribat el rumor que la "Maleni" canviava Foment per Defensa. No és que en guardem precisament un bon record com responsable de la cosa de les infraestructures, les obres públiques i els transports. Però al menys a Foment no podia provocar crisis internacionals, com he escrit abans.

Això sí, atés que aquesta bona senyora no surt a les travesses de les noves carteres, però tampoc a la dels noms que deixen del govern, potser ens hem de posar tremolar davant la possibilitat que la deixin continuar a Foment. Fixeu-vos que el que sonava més per substituir-la, Celestino Corbacho, sembla que se'n va a Treball.

No sé què dir. Només penso que desprès de l'estiu s'ha de començar a foradar pel centre de Barcelona.

Preparem-nos per entrar en guerra amb Andorra

Demà se sabrà la composició del nou govern, un cop que Zapatero ha assolit la investidura. Les travesses s'intensifiquen en aquestes darreres hores. I hi ha un rumor que ha començat a córrer, que ha de ser considerat com tots els rumors, però que si es confirma és posar-se a patir.

El rumor és que Magdalena Álvarez, la fins ara ministra de Foment, no tan sols continua a l'executiu, sinó que ho fa a la cartera de Defensa. És sabut que Zapatero vol una dona al capdavant d'aquest ministeri, però les persones a les quals ens sembla bé la idea pensàvem que hi posaria una dona seriosa. La capacitat de la Maleni ha quedat més que clara en els darrers mesos, però ens quedava un consol: que a Foment al menys no podia provocar crisis internacionals.

Per això he posat al títol això d'anar-nos preparant psicològicament per a la guerra que la senyora Álvarez acabarà provocant en qüestió de setmanes. I si dic que el conflicte serà contra Andorra no és perquè la interessada no sigui capaç de liar-la més grossa. Però és que tampoc dóna per a més.

Confiem que el rumor no tingui cap mena de fonament, que també és probable. Però si no fos el cas, sospito que el nomenament seria una gran festivitat per als humoristes. Ja m'imagino la imitació a "Polònia": vestida de legionària i cridant que "ni partía ni doblá", sinó "novia de la muerte" o alguna altra rucada de semblant calibre.

Afortunadament, tindrem sort i ens ho estalviarem. Esperem.

Zapatero 2.0



La reelección como presidente del Gobierno de José Luis Rodríguez Zapatero ha cumplido esta semana el trámite de la investidura en el Congreso. La necesidad de una segunda votación, aunque tiene una cierta lectura, no ha sido más que un mero detalle técnico, ya que la reelección estaba más que asegurada. Por eso, los contenidos de la investidura han pasado a primer plano, lo que era muy necesario dada la situación de crisis general que vivimos y que no puede ocultarse ya por más tiempo.

Lo de la segunda votación no tiene ninguna trascendencia práctica, aunque constata que Zapatero no ha sido capaz de concitar otros apoyos para su Gobierno. En realidad, es incluso dudoso que el presidente del Gobierno los quisiera. Como dijimos aquí tras las elecciones, Zapatero no pretendía otro gabinete que no fuera uno monocolor de su partido. Y que pese a manifestar querencia por pactos estables, preferiría ir trampeando durante toda la legislatura que asumir acuerdos a alto precio.

Además, hace cuatro años a Zapatero le votaron “gratis” casi todos los grupos minoritarios, bajo el efecto psicológico del 11-M y de la desastrosa gestión, por llamarla de alguna forma, que hizo el PP de aquella horrible crisis. Afortunadamente, las elecciones de hace un mes fueron, pese a la profusión de insultos, mucho más normales. Y la legislatura que comienza, aunque ello está por ver, apunta un clima ligeramente más sosegado.

El discurso de investidura, por su parte, fue bastante vago, aunque se anunciaran medidas de choque para paliar la crisis económica. Para ser honrados hay que decir que la falta de precisión es un defecto connatural a un tipo de discurso que debe tocar muchísimos temas sin durar tres días seguidos. Pero también hay una diferencia entre esto y no decir nada.

De la intervención de Zapatero, en este sentido, casi solo se salva el reconocimiento fáctico de que hay una crisis. No lo dijo exactamente así, e incluso intentó inyectar optimismo, o al menos camuflar las peores cifras. Pero cuando Zapatero hablaba de medidas de choque, se le entendía a la perfección. ¿Serían necesarias medidas de este tipo si estuviéramos atando a los perros con longanizas?

Un mérito hay que reconocerle al Gobierno saliente. Su prudente gestión económica durante los últimos cuatro años ha creado un superávit que ahora va a permitir encajar la crisis sin subidas de impuestos y sin tocar el gasto. Esto no es un mérito excepcional, ya que cualquier otro gobierno habría conseguido resultados parecidos, ya las políticas económicas de unos y otros tienen diferencias cosméticas. Pero tampoco ha sido obra del Espíritu Santo.

Otra cosa es que dé la sensación de que tirar de las reservas es una solución de emergencia, de aquellas que ponen un parche provisional sin ir al fondo de los problemas. Es probable que así sea, aunque algunas medidas de las propuestas por Zapatero sean populistas o tengan enunciados brillantísimos (sin mucho contenido real que digamos).

Como mínimo, hay que reconocer que Zapatero ha acabado diciendo las cosas y reconociendo, más o menos abiertamente (menos que más) que tenemos un problema. Que después cumpla... El presidente del Gobierno tiene fama, justificada en parte, de no cumplir sus promesas. Y lo que dijo en la investidura no tiene porque corresponder luego con la realidad. No sería la primera vez. Pero algo es algo.

También hay que reconocerle al líder socialista que quiera tomar medidas amparadas en el diálogo social. Se acercan tiempos difíciles y es mejor pactar los sacrificios que haya que pedir. Pero que no se corte el Gobierno si los acuerdos con sindicatos y empresarios no avanzan. Las medidas a tomar son urgentes y, en el peor de los casos, gobernar significa la exacta definición de la palabra.

dijous, d’abril 10, 2008

Perquè el vi mai té gust de vi

Aquesta passada nit he assistit a un tast de vins i caves de la Cooperativa de Calafell. En els darrers temps he participat en algunes activitats semblants, ja que a l'empresa estem col·laborant amb diferents campanyes per promoure els productes locals de qualitat. És una iniciativa que s'està animant gràcies a una polèmica sorgida de la desafecció de molts restauradors i professionals de l'hosteleria en general pels productes autòctons.

Si de cas, ja ho explicaré en un altre moment amb més detall. Ara volia comentar una pensada que vam tenir ahir amb els companys de taula. Deu ser una experiència que haurà tingut qualsevol persona que hagi assistit a un tast de vins en escoltar les explicacions de l'enòleg de torn. Us heu fixat que el vi mai te gust de vi? Segons els tastadors professionals, en el vi s'hi troben tota mena de sabors: fruites tropicals, fruites del bosc, fruita seca, fusta cremada, plàtan, vainilla, canyella, herba acabada de segar... En un tast ens van explicar que, en una ocasió, un afamat sommelier havia "detectat" en un vi un sabor a ventositat humana. Deixem-ho aquí...

El cas és que el vi mai té gust de vi. Ni tan sols gust a raim, que tindria una certa lògica. Estaran d'acord amb mi que és més normal que el vi tingui gust de raim abans que de plàtan o de gespa acabada de segar. No obstant, la cosa té una explicació. El tast professional busca les diferències entre els productes. I és més, si es tasta és perquè es tracta d'un producte alimentari que produeix en el consumidor un seguit de sensacions (olors, sabors, fins i tot inputs visuals) que no es poden despatxar amb una anàlisi química.

Una altra cosa és que les explicacions florides dels enòlegs i tastadors professionals ens facin gràcia o ens produeixin un cert grau de desconcert. És evident que una persona que s'hi dedica professionalment ja deu tenir el gust educat, ni que sigui per acumulació, i deu ser capaç de detectar coses que als mortals normals i corrents se'ns escapen. A mi sempre m'ha quedat el dubte de si aquest llenguatge era simple retòrica per fer-se notar. Però com que el do d'apreciar en el vi aquestes qualitats m'ha estat negat per la mare naturalesa, tampoc tinc res en contra dels que en siguin capaços.

En tot cas, el vi té gust de vi i el que ens ha de preocupar (fins i tot als consumidors moderadíssims com jo) és que faci gust de bon vi, no troben?

diumenge, d’abril 06, 2008

Nou bloc de la trobada d'exalumnes de la Mercè de Tortosa

Aquesta passada nit (ja sabeu, aquells moments en què a casa regna el silenci i et poses al dia de les qüestions personals pendents) he activat un nou bloc. Està dedicat a la trobada d'exalumnes del col·legi de la Mercè de Tortosa, que se celebrarà el 7 de juny vinent i que coincideix amb el 160è aniversari de la fundació de l'escola.

Vaig contactar fa uns dies amb la comissió organitzadora i els vaig proposar la idea. Com que la comissió havia tingut la mateixa pensada, ha estat fàcil posar-se d'acord. La resta no té cap dificultat. Els blocs, i en general tot el món de l'Internet 2.0, tenen aquest avantatge. Aprofito per dir que el bloc dels exalumnes de la Mercè serà un bloc participatiu. La gràcia seria que tothom que hi vulgui dir alguna cosa o aportar algun material (fotos antigues o actuals, llistats de companys, opinions o records) pugui trobar en el bloc un mètode àgil i senzíllissim per publicar-ho. Recordem que la comissió organitzadora disposa d'un correu electrònic (exalumnes.lamerce@gmail.com) i que al propi bloc de la trobada hi surten els telèfons de la comissió organitzadora.

M'agradaria dir tres o quatre coses més. Aquest bloc, el que esteu llegint, no el de la trobada, el visiten bastantes persones que no són de Tortosa ni de les Terres de l'Ebre. Per això cal fer un matís previ. El col·legi de la Mercè, lluny del que podria fer pensar el seu nom, no és una escola privada sinó pública. Fa molts anys que no visc a Tortosa i des de llavors, cada vegada que he unit en una mateixa argumentació el nom de la Mercè i alguns al·legats en pro de l'escola pública, he hagut de donar explicacions.

També val la pena dir que són explicacions que no em molesta donar. Durant tota la meva infantesa em vaig sentir a dir, menyspreativament, que anava a l'escola dels pobres. A diferència, és clar, dels que anaven a les escoles de rics, de les quals a Tortosa n'hi havia més d'una i més de dues. Potser de pretesos rics seria més precís i, en tot cas, sempre parlant de "riqueses" materials.

Després resultava que no n'hi havia per a tant. Portaven uniformes (horrorosos, per cert) i es veia de lluny que aquells col·legis "de rics" tenien més mitjans i millors instal·lacions. Però la qualitat de l'educació que s'hi donava era manifestament millorable. I no ho dic amb cap ànim de revenja, sinó per constatació de la realitat.

Quan més endavant coincidies amb alumnes sorgits de tals factories comprovaves dues coses. Primera: funcionaven molt bé en les assignatures memorístiques. Segona: traspassats a l'ensenyament públic, en un ambient molt més obert, es trobaven desubicats, alguns i algunes amb dificultats de relació social gairebé pròpies d'un gueto.

No voldria convertir una defensa de l'ensenyament públic en una soflama contra el privat, però sí aprofitar l'ocasió per reivindicar l'opció pública en igualtat de condicions. Vivim en un país tan sensacional que la garantia de la lliure elecció es tradueix no exactament en una major aportació dels pressupostos públics als centres privats, que també, sinó en una de menor a les escoles del propi Estat.

El cas de la Mercè de Tortosa exemplifica com es poden aconseguir resultats raonables amb menys mitjans. Parlo de la meva època, els anys setanta, i de l'edifici del carrer Montcada. Us en recordeu d'aquell casalici? Havia estat seminari, institut i escola. Va ser reformat tantes vegades que no hi havia dues classes que fossin iguals. En realitat, com a lloc per jugar era fabulós. Quan les meves filles m'arrosseguen a veure pel·lícules de Harry Potter, sempre deixo volar una mica la imaginació i penso que la Mercè era el més semblant a Hogwarts que podíem trobar a Tortosa, sense màgies ni personatges fabulosos.

Va ser una educació donada amb una mà al davant i una altra al darrera, pel que fa a mitjans. Però amb la immensa fortuna de comptar amb uns professors bons de veritat. Bons pels seus coneixements, però bons sobretot pel seu compromís amb els que érem els seus alumnes. No tots els casos eren iguals, evidentment, però el nivell de la majoria era superior a la mitjana.

Per a sorpresa meva, quan vaig anar a l'institut, i després a la Universitat, em vaig trobar gent que potser no haurien sabut situar Tortosa en un mapa, però que havien sentit parlar de la Mercè i en tenien una excel·lent opinió. Dels col·legis "de rics" ningú no n'havia sentit a parlar. Deu ser que en aquest món hi ha justícia, encara que no sapiguem ben bé on.

He fet tot aquest discurs per poder proposar, ara al final, que la trobada d'exalumnes podria reivindicar el paper de la Mercè a la història local. Hauríem de fer-ho a centre educatiu públic pel qual ha passat mitja Tortosa, com em comentava l'altre dia la Susanna Ferreres, una de les organitzadores. Però també com una escola que durant un segle i mig ha practicat a peu d'obra allò de la igualtat d'oportunitats.

Qué vergüenza de justicia

El caso de la niña Mari Luz ha puesto al descubierto de forma sangrante las vergüenzas de la justicia española. En realidad, ha puesto de manifiesto que la realidad siempre supera a la ficción. Ni la imaginación más desbordante hubiera dado de sí para tamaña cascada de errores y descoordinaciones.

El principal acusado por el asesinato de la niña tenía pendientes de cumplir diferentes penas, pero no llegó a ingresar en prisión por ninguna de ellas. Aunque no lo parezca, esto no es lo más grave. Es que el pederasta reincidente comparecía siempre a juicio como si se tratara de la primera vez. ¿Se benefició de ello? Objetivamente, sí. La reincidencia habría agravado las sucesivas condenas y al hacerse firme la segunda habría ingresado en prisión. Es más, de haber conocido sus antecedentes es más que probable que alguno de los jueces hubiera tomado medidas cautelares para evitar la huida.

Pero la historia del presunto asesino de Mari Luz roza a veces el esperpento, si no se adentra directamente en él. Durante un tiempo, compareció quincenalmente en un juzgado. En esa misma época, estaba en busca y captura por parte de otro juzgado situado en el mismo edificio. Siempre se marchó tranquilamente por el mismo sitio por donde había venido.

Por eso aludíamos antes a la realidad y a la ficción. En incontables películas hemos visto cómo el culpable acababa cayendo por ser descubierto cuando acudía a renovarse el permiso de conducir o cualquier otro trámite normal y corriente. La pantalla del ordenador siempre se iluminaba cuando se introducía su nombre. No se trata de imágenes futuristas. La tecnología lo hace perfectamente posible. Es más, posible, sencillo y hasta barato.

Aquí, esto no ocurre. Un juez no puede pulsar un botón y comprobar si un detenido o imputado tiene causas pendientes o sentencias sin cumplir. En realidad, el caso Mari Luz ha demostrado que ni siquiera un mismo juez controla sus propios actos y que puede dictar una sentencia y ésta quedarse sin cumplir porque cree que su labor no incluye un mínimo seguimiento. O porque un funcionario se ha roto una pierna y nadie más dio curso a la orden de encarcelamiento.

Hay muchos culpables de que cosas como éstas ocurran. Lo son en primer lugar ciertos jueces más preocupados por el estatus que por realizar eficazmente su pofesión. Son esos magistrados (que si son una minoria serán una minoría muy visible) que exigen ser tratados de don o de doña y que, en pleno siglo XXI, siguen escribiendo a mano las sentencias porque lo de teclear es un trabajo subalterno.

Lo es también un sistema que funciona como un archipiélago cuyas islas funcionan sin conexión alguna con el resto. Y a veces con el cortocircuito dentro de casa, por seguir con la metáfora. Lo son, asimismo, los mecanismos de control del sistema. Los juzgados implicados habían sido inspeccionados sin que detectaran las anomalías. Ello nos indica que posiblemente no son necesarias medidas nuevas o excepcionales, sino que bastaría con hacer funcionar las que ya existen.

Finalmente, también son culpables los políticos que se apuntan al pim-pam-pum dialéctico repartiendo responsabilidades a diestro y siniestro, en un intento de eludir las propias. O que proponen medidas justicieras, de esas que lucen en los titulares de prensa pero de las que luego nunca se sabe nada más, para despistar.

El caso es que oiremos que nunca más ocurrirá otro caso como el de Mari Luz e incluso que su sacrificio no habrá sido en vano. Pero lamentablemente Mari Luz será olvidada dentro de poco, tan pronto como los medios de comunicación hablen de otra cosa y los políticos y los responsables de la justicia superen el mal trago o la mala conciencia que, aunque no es seguro, pudieran tener.

dimecres, d’abril 02, 2008

Algunes dades per entendre els "canvis" a Cuba

Una amistat avesada a la realitat cubana em matisa la informació anterior sobre els sous a Cuba. Els trenta euros mensuals són salari d'enginyer aeronàutic. Els salaris d'obrer, per anomenar-los d'alguna fora, estan sobre els 15 i fins i tot sobre els 10 euros mensuals. Jo ja havia dit que la meva xifra era per a llocs de treball qualificats i "arreglats", però no creia que la cosa fos tan apurada. Quan em parlen de sou d'enginyer aeronàutic és en el sentit literal de l'expressió, no una forma de parlar per a referir-se metafòricament a una feina ben pagada.

L'amistat també em recorda que aquestes quantitats són comptades en CUC, la divisa convertible cubana. Allà funcionen dues monedes. El peso és la que es porta a carretades plenes per anar a comprar el pa, per entendre'ns. La CUC, que equival aproximadament a 70 cèntims d'euro, és la moneda més o menys de debó. Com els rubles o els rubles certificats que, en la seva època, funcionaven a la Unió Soviètica.

La CUC dóna accès a molts béns i serveis que només es poden comprar amb la divisa convertible. Però és mera teoria, perquè els sous són d'allà, però els preus d'aquí. Un litre d'oli de cuinar (tal com ho diuen, calculo que no serà un extra verge DO Siurana) costa dos CUC. Quan se'n cobren 10 o 15 al mes, és per no menjar res fregit. Més ben dit, es dóna el cas que els veïns de tota una escala es posen d'acord per comprar-ne plegats un litre per a tot el mes. Molt es deu haver d'estirar.

Un telèfon mòbil, tots d'idèntic model oferts per la telefònica estatal, costa 150 CUC. Per això dèiem que la liberalització era un brindis al sol perquè no s'ho podria pagar ningú. Però hi ha truc. El secret està en els diners que els cubans rebin dels seus familiars residents a l'estranger. Avui a TV3 ja sortien imatges dels primers DVD venuts amb el manà arribat de l'exili.

S'ha de reconèixer que els del Partit Comunista Cubà se la saben llarga. Ho venen com a liberalització i obertura, que sempre queda bé, quan és un mer tema de diners. Com aquí Franco, que va aconseguir finançar el desenvolupament dels anys seixanta, gràcies al qual va poder aguantar vint anys més al poder, per les remeses que enviaven des d'Alemanya o Suïssa els emigrants espanyols. Per cert, us n'adoneu que prop estan de tocar-se els extrems?